Jedním z nejvíce skloňovaných pojmů v současném světě neziskových organizací je „fundraising“ – volně přeloženo z angličtiny „shromažďování zdrojů“. Je však zavádějící myslet si, že fundraising je pouze o získávání finančních či jiných zdrojů na obecně prospěšnou činnost organizací či jednotlivců. Fundraising je především prostředkem pro realizaci poslání organizace a nikdy by nemělo být cílem shromáždit co nejvíce peněz. Peníze jsou sice skvělým nástrojem, ale vše závisí na lidech.
Základním stavebním kamenem úspěchu je kvalita vybudovaných interních a externích vztahů, bez kvalitních vztahů s širší veřejností, se zaměstnanci, se státní správou či podnikatelským sektorem nelze dlouhodobě přežít, přímo tak totiž ovlivňujeme značku, image. Ruku v ruce s fundraisingem jde public relations a ovlivňování významných osob či instuticí (lobbing v nejlepším slova smyslu). Základem pro úspěšný fundrasing je budování a rozvíjení vztahů, péče o ně, znalost fungování a principů určitých typů zdrojů. A podle toho je třeba samozřejmě jednat.
Nezisková organizace se může obecně ucházet o zdroje od:
Základním cílem je tedy zaměřit se na určitou skupinu zdrojů a tomu přizpůsobit komunikaci i jednání. Musíme si uvědomit, že existuje několik variant, jak od jednotlivých zdrojů získat peníze. Od způsobu se dále odvíjí i metoda, a tou může být:
Při plánování fundraisingu je opravdu důležité dobře se rozhodnout, koho chceme oslovit, naplánovat jak jej oslovíme, jak vybudujeme vzájemnou důvěru a jak získáme finanční prostředky na naši věc.
Více informací o fundraisingu se dozvíte v dalších článcích.
Autor: Ing. Václav Okapa
2014 © ScoreSoft Corporation s.r.o. Všechna práva vyhrazena. Soukromí | Obchodní podmínky